Ratatouille

Ratatouille på konservburk är jag svag för sedan länge. Än bättre är nog hemmagjord sådan röra och igår till middag provade jag.

Den blev god, mild och len i smaken men jag vill ha MER av den goda smaken. Jakten på den perfekta ratatouillen har börjat!
Innan jag har hittat den kan ni gott prova denna, för den är helt ok ändå.

ratatouilleingredienser

Till 4 stora portioner behöver du:

4 paprikor
3 gula lökar
400 g zucchini, gurka och aubergine
6-7 färska tomater + ½ dl vatten (alt. burk-tomater)
2 msk olja
2 vitlöksklyftor
1 lagerblad
2 tsk basilika
1 tsk salt
Färsk basilika
Nymalen svartpeppar
Pressad citron
Persilja

Så här gör du:

Kärna ur, klyv och strimla paprikorna. Skala, klyv och skiva löken. Skär zucchini, gurka och aubergine i bitar. (Stor squash och aubergine bör skalas.)
Skär tomaterna i bitar.
Hetta upp oljan i en stor gryta. Fräs först lök och paprika. Blanda sedan ner övriga grönsaksbitar, tomatbitarna och vatten (alt. burktomaterna med spad). Tillsätt skalad, pressad vitlök, lagerblad och smulad torkad basilika.
Koka under lock på svag värme ca 15 min, sedan ca 10 min utan lock på starkare värme så att röran kokar ihop och blir ganska tjock. Tillsätt färsk basilika i slutet av koktiden (inte nödvändig dock men jag hade hemma).
Smaka av med salt, peppar och lite pressad citron. Strö över hackad persilja.

 
Jag åt ratatouillen med en grillad veggo-filé och ris.ratatouillemiddag

2 reaktioner på ”Ratatouille

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

