Någon som vet om allergi?

Tänkte fråga er läsare om hjälp.

Min pojkvän är allergisk mot alla möjliga saker, det vet vi säkert efter koll hos läkare (bortsett från att han känner det själv förstås…)
Sojakött äter vi ofta hemma och det har gått bra i flera år, och gör så än idag. Däremot tål han inte sojamjölk-produkter (mjölk, grädde, ostar, glass osv). Vad beror det på? Det är väl samma sak i grunden? Sojaböna som sojaböna? Eller?

Sojamjölkprodukter tycker jag mycket om och använder ofta när jag lagar till mig själv, men oftast lagar jag ju till oss båda… Havre- och risprodukter är jag inte lika förtjust i tyvärr så det blir mycket komjölk hemma. Onödigt kan jag tycka när soja är så gott.

Vet inte vad jag undrar över egentligen, det går ju inte att trolla bort hans allergi men… erfarenheter någon?

3 reaktioner på ”Någon som vet om allergi?

  1. När jag var vegan var jag också känslig mot just soja-mjölk, men inte soja-kött. Vet heller inte varför det är så! Kanske att soja-köttet är mer behandlat än sojamjölken, jag är till exempel allergisk mot råa äpplen men inte kokta, samma med morötter, jag är lite känslig mot råa men inte kokta.

  2. Vegomamman: Jag misstänker också att det beror på något sådant. Det är samma sak för pojkvännen med äpplen mm. Äppelpaj går t.ex. bra, men inte råa äpplen såvida de inte är skalade. Besvärligt det där med allergier.

  3. Tål din kille svamp? Svamp, vanlig, gratis, svensk skogssvamp, innehåller mycket proteiner, är nyttigt, fettsnålt och framför allt gott. På köpet får man motion och frisk luft.

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

