Korma med blomkål, svamp och spenat

Äntligen fredag! För min del var den dessutom bara halv jobbmässigt, så här dagen före en röd dag. Jobbade över en liten stund (vilket inte gjorde något alls för jag stortrivs på mitt jobb!) och sedan besökte jag gymmet för ett styrketräningspass. Med gott samvete kunde jag sedan laga till denna korma till middag, trots att den innehåller både grädde och en massa smör.
Mild men samtidigt mycket smak – jättegod tycker vi att den blev!

Nu får ni fortsätta ha en bra fredag hörni. Själv ska jag bänka mig antingen i tv-soffan alternativt i en annan soffa och titta på brasan i kaminen. Båda mycket bra alternativ i kväll känner jag.

Till 4 portioner behöver du:

1 gul lök
1 litet blomkålshuvud, ca 400 g
1 fp kokta kikärtor, ca 400 g
100 g champinjoner
1 tsk hel kardemumma
1 msk malen spiskummin
100 g smör
½ dl russin
1 msk gurkmeja
½ msk socker
1 ½ tsk salt
1 ½ dl vatten
1 ½ dl vispgrädde
2 dl mandelmjöl
1 dl riven kokos
4 dl naturell mild yoghurt (3 % fetthalt)
70 g färsk spenat
1 fp fryst koriander, ca 40 g

Så här gör du:

Skala och finhacka löken. Ansa och skär blomkålen i små buketter. Skär champinjonerna i klyftor.
Stöt kardemumman i en mortel.
Smält smöret i en gryta. Fräs lök, kardemumma och spiskummin ett par minuter i smöret.
Tillsätt blomkål, kikärtor, champinjoner, russin, gurkmeja, socker och salt. Rör om och låt fräsa under lock 5 minuter. Rör om då och då.
Tillsätt vatten, grädde, mandelmjöl och kokos. Låt koka utan lock i ett par minuter.
Rör ner yoghurt, spenat och koriander. Låt sjuda någon minut under lock.
Servera grytan med ris.

korma2

 

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

