Quornburgare med rostade rotfrukter och tahinidressing

Ibland foodpreppar jag, och då är ju maten klar när det är dags för middag. Ibland har jag planerat den men inte lagat, och då går det också ganska så smidigt.
Men så ibland har jag inte den blekaste aning om vad vi ska äta… Då fixar jag oftast fram något av det vi har hemma eller så låter jag mig snabbt inspireras av något recept från en bok/tidning/blogg. Idag lät jag butikens erbjudaden styra upp vår middag!

Det här inte ett samarbete med Willys men det var hos dem jag var idag. Med bra erbjudanden denna vecka på quornburgare, sötpotatis, ekologisk palsternacka och spenat fick det bli en liten rätt med just det!
Morot och gurka hade jag i kylen redan och gula tomater hämtade jag in från växthuset.

Tahinidressing äter jag ganska så ofta, så gott! Jag gör den aldrig efter recept, dels för att det inte är så noga (det blir alltid gott ändå!) och dels för att tahini kan vara så varierande i konsistens och smak att man ändå behöver anpassa till den. Däremot smaksätter jag den med ungefär samma ingredienser varje gång.

Tillvägagångssättet är att lägga tahini i en skål. Tillsätta vatten lite i taget och vispa (för hand går utmärkt) till den konsistens man önskar. Vispa också ner smaksättningen som i mitt fall brukar vara:

typ alltid,
*pressad lime eller citron
*pressad vitlök
*salt
*svartpeppar

ibland även någon av dessa,
*cayenne
*chili
*ingefära
*gurkmeja
*tamari (en sorts sojasås)
*lönnsirap eller honung

Hmm, kommer inte på nåt annat nu… Oavsett så är tahinidressing så gott! Prova om du inte gjort det. Vispa ihop nåt bara! :)

quornburgare-rotfrukter-tahinisas

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

