Historien om ett växhus, del 3

Nu tänkte jag berätta sista delen i historien om mitt växthus. (Här finns del 1 och del 2.) Själva växthuset blev i och för sig klart redan i del 2 men vi gjorde lite saker kring huset efter det och livet i det rullar nu på.

12 ton sten köptes och Peter överraskade mig med att lägga ut allt själv medan jag var bortrest.  I slänten till vänster framförallt.

Samtidigt började vi bygga ett staket på två sidor kring ytan, som ett L i formen. Med en grind ut mot vägen.

Några trampstenar, en bänk att sitta på, ett gäng krukor med olika växter i och så var det i princip klart! Fast det finns förstås alltid något att göra där nere. Om man vill. Man kan välja att bara sitta å slappa också. :)

Odlingslådor också förstås! De är där till vänster. Peter byggde dem till mig och de är riktigt rejäla och bra. Syns lite bättre på en bild längre ner.

Bänken byggde vi av virke från Peters föräldrars gamla brygga. Älskar den slitna looken de har. Vi byggde nämligen ytterligare en lite senare och den står på andra sidan glashuset.

För varje år har jag odlat allt mer där inne. Det är ju så roligt!
På bilden här är gurka, tomat, paprika och chili.

Ibland äter jag min frukost i glashuset…

… ibland dukar jag fram lunchen i det…

… och en av de trevligaste sakerna som ägt rum i det lilla huset av glas var när vi drack bubbel där efter vår vigsel! :) (Det kan du läsa mer om här.)

Ja, det var historien om växthuset.
Det lär hamna på bild här i bloggen även framöver. Det börjar synas att det har ett par år på nacken. Är lite smutsigt på sina ställen och två rutor har spruckit (kall ruta och varm ljuslåga = inte vänner). Dock är det fortfarande lika älskat.

4 reaktioner på ”Historien om ett växhus, del 3

  1. Oj vad fint Ulrika, det ser verkligen mysigt ut. En hel del jobb ligger bakom som man inte tänker på förstås när man ser det med blotta ögat! Hoppas ni får många härliga dagar och kvällar under sommaren där. Dock inte för varma då :))

    1. Tack! :) Tur att man fort ”glömmer” hur många timmar man faktiskt la ner i arbete innan det blev som det blev.
      Det hoppas jag också. Lagom varma sådana. ;-)

    1. Jag förstår inte varför hon var tvekande?! Men bra att hon ändrat sig! :)
      Ser fram emot att få höra mer!

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

