Sånt jag gjort, ätit och druckit

Inläggen jag kallade ”Hänt i veckan” och som jag under en period skrev varje vecka får nu i stället heta ”Sånt jag gjort, ätit och druckit”. Och så skriver jag då och då istället.
Insåg nämligen nu att jag saknar berättandet! Hoppas att ni uppskattar den här typen av inlägg lika mycket som jag gör. (Är det bara jag som brukar gå tillbaka och läsa gamla inlägg i den egna bloggen? Det blir ju som en dagbok. :))

Så, dags att komma i kapp med ”dagboken”.

Juli månad på mitt jobb är en tid då vi oftare än vanligt äter lunch på restaurang tillsammans flera stycken. Vi har det lite lugnare då och hinner med det, sen är det ju en så härlig tid att komma ut en stund från kontoret också!
Ni som följer mig på Instagram har redan sett dessa bilder från Norrby trädgård. Det ligger i Trollbäcken söder om Stockholm och är både en trädgårdsbutik och café/restaurang. Stort fokus på hälsosam mat och med anpassning för olika intoleranser. Veganskt gick att få men denna dag valde jag en sallad med chèvre. Supergod mat tyckte vi alla, rekommenderas!
Vi åt på Ösmo plantshop en dag också. De har vegetarisk buffé till lunch hela året. Också fantastiskt gott! Tog ingen bild under årets besök men här är en från i fjol.

För ett par veckor sedan var vi på släktträff på Peters sida. Det var en underbar sommardag och vi satt ute i Peters mosters vackra trädgård både under lunchen och middagen. De hade dukat så fint med blommor och goda drycker. Själva lunchbuffén med olika rätter dukades fram i det gamla brygghuset. (Jag vill också ha ett gammalt vackert litet hus på tomten för att göra såna mysiga saker i!) Till middag bjöds vi på grillat. Fisk till oss som inte äter kött och bland annat underbara ugnsrostade hela små morötter med örter som tillbehör.
En heldag på landet med mycket prat, skratt och promenader. Och luftgevärsskytte – som jag vann! :)

Förra fredagen var det så dags för mig att gå på fyra veckors semester! Riktigt härligt förstås, fastän jag trivs mycket bra på mitt jobb.
Semesterstarten firade jag och Peter in genom att cykla till vårt lokala värdshus och äta middag. Vegetarisk hamburgertallrik till mig. Kikärtsburgare var det i den och helt ok gott!

En dag åkte vi till Sickla för att gå på bio. Vi såg Dunkirk vilken var både bra och jobbig. Jag grät en skvätt. Det gör jag till de flesta filmer och Peter undrar alltid varför haha! Förutom till Hachi: A Dog’s Tale, för den tyckte han också var jobbig. Det är den film jag gråtit mest till och gör det faktiskt än idag när jag hör filmmusiken, fastän det var flera år sedan vi såg den.
Nåväl, det var en parentes… Efter filmen gick vi till Taku-Taku, en vegansk snabbmatsrestaurang i Sickla. Jag åt tre smårätter samt sötpotatis-pommes. Ville prova så många varianter jag bara orkade! Maten var väldigt god, äter den mer än gärna igen. Tyckte tyvärr att servicen var usel däremot. Hoppas det var tillfälligt…
Till efterrätt köpte jag mig den mycket hajpade Nocco-glassen som jag äntligen hittade på ICA strax intill. Blev dock besviken, den var ingen höjdare tyckte jag. God smak men inte lika bra i konsistensen. Svår att äta var den också i den där papp-konen… varför tyckte man inte det när man var barn?

Vi behöver knappt laga mat nu för tiden, blir nämligen bjudna var och varannan dag! Hos en killkompis på hans sommarställe fick vi förra helgen lunch i form av en sallad med sparris, spenat, jordgubbar, mozzarella och basilikadressing. Till det quornfiléer och krispigt rostat bröd. Gott!
Rabarberpaj med glass fick vi efter promenaden ner till bryggan.

Japp det var det det!

Hej! Vad har du på hjärtat? :)

