3-lista – ett mega-inlägg om mig

För flera år sedan frågade jag här på bloggen vad ni läsare ville läsa mer om. Några ville läsa mer om mig visade det sig. Jag känner att jag varit dålig på att uppfylla det önskemålet… Inte för att jag inte vill berätta om mig själv, mer för att jag inte vet hur och samtidigt låta bloggen vara strikt inriktad på mat och dryck. Men nu ska jag låta er lära känna mig lite grann! Har sett olika varianter av ”3-listor” hos andra bloggare, bl a hos Sandra vars blogg jag följt i många år, och det har gjort mig inspirerad. Så här kommer min 3-lista där jag berättar lite om mig själv. Psst, skriv gärna några rader i kommentarsfältet om vem du är, du som läser här. Ni är så många nu för tiden men jag vet ju inte vilka ni är! :)

Saker och ting förändras givetvis men så här är läget när jag skriver detta inlägg, hösten 2014.

3 DRYCKER JAG GILLAR

3dryck1
Egentligen hade jag behövt ha fyra bilder här för jag är beroende av Pepsi Max men jag försöker minska ner, helst sluta dricka den helt. Men först ut blir vanligt kranvatten vilket jag älskar! Gärna i en fin flaska till middagen.

3dryck2
Rosévin är en stor favorit, det godaste vinet hela året om du frågar mig. Allt började på slottet Château d’Esclans i Frankrike. Mellan 2000-2005 var jag där på semester flertalet gånger och där dricker man, just det – rosé! Jag föll pladask direkt.

3dryck3
Öl… ojojoj vad gott! Alla styrkor men helst ljust, åtminstone halvljust. Här delar jag och Peter på ”Ein meter bier” i Berlin.

 

3 GODA SAKER ATT ÄTA

3mat2
Potatis i alla de former gillar jag. Kokt, stekt, mosad, klyftad, grillad, söt, rostad, gratängad…

3mat1
Halloumin får vara med. Tröttnar liksom aldrig på den.

3mat3
Typ nio av tio gånger som Peter och jag går på restaurang väljer vi indiskt. Önskar att jag var duktig på att laga indiskt själv men hittills har jag inte fått till en lika god Palak Paneer hemma som man får på exempelvis Shanti i Stockholm. På bilden äter Peter och jag indiskt på en uteservering i Vilnius.

 

3 FAVORITFRUKOSTAR

3frukost1
Jag är ganska enformig när det kommer till frukostätande, men det är ju för att jag fann den bästa frukosten redan för många år sedan! Fiberhavregrynsgröt med lin- och psylliumfrön och mosad banan. Till det någon form av mjölk.

3frukost2
Ibland byter jag ut gröten mot en smoothie…

3frukost3
… eller fruktgröt. (Eller smoothie bowl som många säger, det låter väl lite coolare.)

 

3 BILDER FRÅN MITT HEM

3hemma1
Det här är vårt vardagsrum. Åtminstone under den kalla delen av året, andra delen ligger där en limegrön matta istället och gardinerna är då lila. Matbordet skymtas till höger och det är ju där jag fotar många av matbilderna. Ovanför skåpet hänger en 150×100 cm tavla av ett foto jag själv tog nu i somras. På den är vår gamla veteranbil på en rostig gammal bro i Norge.

3hemma2
Vårt tv-rum ser ut så här. Vi har ingen tv-mottagning eller vad man säger, ingen antenn, utan tv:n har vi för att se DVD och blu ray och play-kanaler via datorn. Jag tände några av ljusen när jag skulle ta bilden, fastän det var mitt på blanka dagen, för att visa att jag är som tokig i levande ljus!

3hemma3
Sovrummet går i grått (funderar på att måla fler rum grå) och har tavlor med sovande djur på väggarna. Det är ju det man gör där inne – sover! Så det fick bli temat där inne. Älskar ljusslingan bredvid altandörren.

 

3 AV MINA INTRESSEN

3intressen1
Fotografering tycker jag är roligt. Fotar inte bara maten som hamnar på bloggen utan även mycket veteranbilar, flygplan, i trädgården och på resor mm. Här fotar jag något på stranden på Kap Verde.

3intressen3
Resor som sagt, jag tycker mycket om att resa. Tampas ständigt med dåligt samvete för vad jag utsätter miljön för när jag flyger men jag kan inte sticka under stolen med att resa är något jag gör då och då. Bilden ovan tog jag i Zimbabwe. Fick åka med en fotograf från National Geographic ut i vildmarken en kväll och fota vilda djur, en otrolig upplevelse. Vid det här tillfället fick jag dock lov att stanna i bilen men det var fullt tillräckligt att sitta där och fota och att se honom fota!

3intressen2
Jag trivs bra när jag får krama, pussa, klappa, hålla i och titta på djur, så har det varit sen jag var barn. Gärna lurviga, men även duvor går bra, som här på Markusplatsen i Venedig.

 

3 RESOR JAG MINNS

3resa1
2006 besökte jag Nya Zeeland tillsammans med en killkompis. Drygt två veckor med fantastiska upplevelser. Så himla vackert land!

3resa2
I somras bilade jag och Peter i Norge i vår gamla folkvagn. Det är en av de bästa resor jag gjort! Man behöver inte åka så långt för att få uppleva vacker natur, eller hur?! Sova i tält, laga mat på gaskök, småprata med Peter i en liten bil timme efter timme… jag behöver inte mer för att vara lycklig.

3resa3
New York är fantastiskt! Jag känner mig lyckligt lottad som fått uppleva staden två gånger, senast 2013 och då togs den här bilden. Vi var fyra tjejer som åkte och här är vi på promenad i Central Park. Strax efter att vi shoppat på Abercrombie and Fitch, observera den fina påsen därifrån. ;)

 

3 UPPLEVELSER JAG ALDRIG GLÖMMER

3upplevelse1
Några få dagar fick jag spendera tillsammans med barnen på barnhemmet Hippo Valley Christian Mission i Chiredzi i Zimbabwe men det är dagar jag aldrig glömmer. Jag ska inte ens försöka beskriva vad det betytt för mig för det går inte. På bilden tittar vi på bilder på displayen i min kamera, bilder jag just tagit på dem. Det ledde till många gapskratt kan jag säga!

3upplevelse2
Raka motsatsen till ett fattigt Afrika men ändå något som betyder mycket för mig. Mitt och Peters hus. Inte bara ur en materiell aspekt, även om jag förstås är glad att kunna bo som jag gör, utan för vad det betyder för mig som hem. Ett hem som jag delar tillsammans med den jag vill dela resten av mitt liv med. Den tidiga vintermorgon det kom åkandes på två långtradare och lyftes på plats del för del tog vi ledigt från jobbet och tittade på. En mycket speciell känsla. Självklart bjöd vi alla gubbarna på lussebullar och kaffe!

3upplevelse3
På väg till Nya Zeeland stannade jag till i Hongkong. Helt själv var jag där för min resekompis i NZ träffade jag först där. Två dygn som inte bara gav mig fantastiska upplevelser av staden men också en styrka i att jag faktiskt vågar och klarar så väldigt mycket på egen hand!

 

3 SAKER DU KANSKE INTE ALLS VISSTE OM MIG

3ommig1
Jag har inga barn men har ändå en väldigt stor familj runt mig. Bland annat har jag tre storesyskon som tillsammans har elva barn. De barnen har i sin tur fått fem barn totalt hittills och fler lär det bli! Så att få ihop spelare till fotbolls- och brännbollsmatcher när vi träffas är inga som helst problem!

3ommig2
För 100 år sedan, eller 2001 närmare bestämt, gick jag mannekäng på Cirkus i Stockholm. Något jag egentligen inte vågade, jag var sjukt nervös… men jag överlevde och nu är det kul att kunna titta tillbaka på bilderna från kvällen.

3ommig3
Jag har så länge jag kan minnas haft bekymmer med min vikt och framförallt känslorna kring den. Inga stora ätstörningar skulle jag väl säga men har i vuxen ålder pendlat mellan ca 54-73 kilo och får lov att kämpa lite med det. Bilderna ovan är ungefär från de vikterna. Äter ofta mycket/lite/lagom kopplat till hur jag mår.

 

3 MASKERADER (en bonus eftersom vi nu är i halloween-tider!)

3maskerad1
Som sagt, det är ju halloween-dags nu så jag avslutar med några maskerader jag varit på under åren. 2005 var jag på just en halloweenfest och hade grå peruk och vita linser. De där linserna gjorde susen, en del kunde inte ens titta mig i ögonen, så läskiga var de tydligen!

3maskerad2
Det här kan ha varit 2006. Då var jag på en maskerad med 50-, 60-, och 70-talstema. Vet inte exakt vad jag var i för årtionde… är så dålig på sånt där… Gick in i en second hand-butik och shoppade lite grejer och blev ju i alla fall ganska så söt!

3maskerad3
2007 var jag på fest med hårdrocks-tema. Det fick bli en Kiss-tröja och några döskallar. En väldans rolig fest minns jag att det var. Min senaste maskerad tror jag, lite trist… längtar till nästa när nu den kan bli.

Så, det var lite om mig! Nu känns det som att jag gjort rätt för mig! :)

2 reaktioner på ”3-lista – ett mega-inlägg om mig

Hej! Vad har du på hjärtat? :)