Listan om mat

Jag gillar listor, sådana med fakta om folk ni vet. Både att läsa dem och att fylla i själv. Denna matiga variant hittade jag hos Vegokäk och här är den med mina svar.

Vilken är den godaste pastarätten?
En nästan omöjlig fråga att svara på… det finns så många goda pastarätter.
Men både Penne alla Vodka och vanliga hederliga stuvade makaroner (med mängder av muskot på) är ju svåra att slå förstås!
penneallavodka

Hur var du med maten som liten?
Kinkig, skulle en del säga. Lätt att göra nöjd, skulle nog min mamma säga.
Det var mycket jag inte åt, grönsaker till exempel, det började jag äta först i 25-årsåldern. Men mamma fixade oftast antingen blodpudding eller vita bönor i tomatsås med korv till mig och jag var alltid glad och nöjd med det.


Den bästa smaken på chips?

Grill & vitlök (Estrella).


Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?

* Bananer
* Vitlök
* Choklad


Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

Den indiska. (Fast tur ändå att jag inte måste välja, det finns ju så mycket gott!)
3mat3

Tipsa om något bra matkonto på instagram!
Åh vad svårt, det finns ju så många! Väljer två av dem jag haft koll på längst:
https://www.instagram.com/grontvarjedag/
och
https://www.instagram.com/_liveitloveit_/


Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?

Definitivt guacamole. Ett gäng olika grönsaker. Och något varmt ska det vara, typ veggofärs eller bönröra. Ganska klassiskt alltså.


I vilken form är potatis som allra godast?

Kokt färskpotatis.
potatissallad

Har du någon dyr matvana?
Ingen extremt dyr kanske men salladslök, avokado, nötter och fröer kan jag ibland känna är dyrt och att jag lägger lite väl mycket pengar på. Bra ändå att det är nyttiga grejer!


Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?

Om det bara är jag som ska äta så kan det bli falafel från frysdisken eller stekt halloumi + grönsaker. Alternativt en tallrik gröt.


Vad är din paradrätt?

Vet inte om jag har någon… Det skulle väl i så fall vara smulpaj, framförallt sådan med rabarber.
rabarberpaj

Topp 3 restauranger i staden där du bor?
Légumes (pga vegetariskt och jättegott)
Vapiano (pga att jag trivs där helt enkelt och för att den blivit ett stamställe för mig och bästa väninnan)
Shanti Gossip (pga den godaste Palak Paneer)


Vad består den bästa helgfrullen av?

Havregrynsgröt med banan. (Bästa frukosten alla dagar!)
3frukost1

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten som du lärde dig att tycka om?
Nötter eller svamp. Var ganska gammal när jag lärde mig äta sådana.


Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?

Jag försöker göra mig osynlig i lunchrummet på jobbet när jag rör ihop ärtsoppa med keso… Jag menar, det ser väl inte riktigt lika gott ut som det är…


Din bästa budgeträtt?

Att laga till något av det som finns hemma – innan det blir gammalt och måste kastas! Soppor och sallader exempelvis är perfekta för det.


Vad brukar du käka till lunch?

Vanligaste matlådan till jobbet är bönpasta med quornfärssås, broccoli och pumpafrön.


Vad är det bästa att äta och dricka på en fredagkväll?

Öl, vin, popcorn. (Merlot-vinet på bilden är en favorit, trots sitt låga pris.)
grand-sud-merlot

Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?
Vegetariskt i allmänhet.


Dela med dig av något smart matlagningsknep!

Inget direkt knep kanske men stavmixern är oumbärlig i köket! Och knäck ägget mot bänkskivan, inte mot kanten på skålen, för att få färre skalbitar att hamna i smeten.


Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?

Soppa till förrätt. Någonting i ugn till varmrätt. Alternativt icke varm plockmat.


Vilken är den godaste såsen?

Salsa Romesco.
salsaromesco

Vilken råvara önskar du vore i säsong?
Rabarber året om vore inte fel!

Hej! Vad har du på hjärtat? :)