Pasta all’Arrabbiata

Fina kvisttomater var billiga nyligen och jag rörde ihop en pasta all’Arrabbiata med sådana. Någon dag senare utmanade Krii’s Kitchen sina läsare att laga något med tomater. Även om jag omedvetet lyckades göra det i fel ordning tänkte jag vara med! Så här är mitt bidrag till juli månads ”Månadens gröna”! På Instagram kan man också vara med, och få inspiration från andra matlagare, under hashtagen #månadensgröna

Den här Arrabiata-såsen blev ganska så mild (tycker jag) men med mycket smak. Som vanligt ger du den mer sting om du så önskar. Lämpligast genom att öka på chilin som är så typisk för rätten.

Till 4 portioner behöver du:

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 färsk röd chili
½ dl olivolja
850 g färska tomater
2 tsk honung
salt
svartpeppar
½ dl hackad färsk persilja

pasta till 4 portioner (vi åt glutenfri tagliatelle)

Så här gör du:

Finhacka all lök. Kärna ur chilin och ta även bort de ljusa mellanväggarna (såvida du inte önskar en väldigt stark sås!) och finhacka själva chilin. Bryn lök och chili i oljan.
Tärna tomaterna och tillsätt dem. Smaksätt med honung, salt och peppar och låt koka i 10 minuter.
Mixa såsen något och rör ner persiljan.

Servera till kokt pasta.

pasta-allarrabbiata

4 reaktioner på ”Pasta all’Arrabbiata

  1. Pingback: Månadens Gröna – Tomater (Samlingsinlägget) | Krii's Kitchen

Hej! Vad har du på hjärtat? :)